Dzięki uprzejmości firmy TRIGAR.pl mieliśmy możliwość przetestowania nowej wersji rowerowego radaru Garmin Varia RTL 510. W stosunku do swojego poprzednika (Varia RTL 500) zmiana dotyczy przede wszystkim kształtu obudowy. Radar współpracuje z większością liczników z serii Garmin Edge oraz wybranymi zegarkami tego producenta. W naszym teście informacje z radaru wyświetlaliśmy na zegarku Garmin Fenix 5 Plus Titanium.
Zawartość opakowania radaru Varia
Rowerowy radar Garmin Varia RTL 510 można nabyć w dwóch wariantach:
- sam radar – to rozwiązanie dedykowane jest dla posiadaczy zgodnych liczników lub zegarków marki Garmin, na ekranach których zostanie wyświetlona informacja o zbliżających się pojazdach
- radar z wyświetlaczem – w zestawie oprócz radaru otrzymujemy wyświetlacz do montażu na kierownicy lub mostku – zestaw dedykowany dla użytkowników, którzy nie posiadają i nie planują zakupu zgodnego licznika/zegarka Garmin
W podstawowym zestawie jaki mieliśmy okazję testować, poza radarem znajduje się mocowanie z dwiema gumowymi redukcjami, obejmy do montażu, skrócona instrukcja obsługi oraz kabel USB umożliwiający ładowanie. Pełną wersję instrukcji można znaleźć na stronie producenta.
Zgodne urządzenia Garmin
Radar Varia RTL 510 do łączenia ze zgodnymi urządzeniami wykorzystuje system bezprzewodowej komunikacji ANT+. Na liście kompatybilnych produktów znajdziemy:
- liczniki z serii Garmin Edge 1030/1000/830/820/530/520+/520/130/25
- zegarki z serii Garmin Fenix 5 i Fenix 5 Plus
- zegarki z serii Garmin Forerunner 945/935/735
- zegarki z serii Garmin Vivoactive 3/HR
Montaż Garmin RTL
Montaż radaru na sztycy zajmuje dosłownie kilkanaście sekund. Producent zaleca umiejscowienie radaru możliwie wysoko. Chodzi o to, żeby koło nie przesłaniało widoku radaru. Do montażu wykorzystaliśmy jedną gumową obejmę oraz odpowiedni adapter. Wpinanie radaru do gniazda jest równie proste i polega na umieszczeniu Varii w gnieździe (poziomo) i obrocie zgodnie z ruchem wskazówek zegara do pionu. W przypadku posiadania większej ilości rowerów, możemy przekładać cały uchwyt lub opcjonalnie zakupić dodatkowy uchwyt Varia na sztycę.
Parowanie radaru z zegarkiem Garmin Fenix
Połączenie radaru z zegarkiem jest jeszcze łatwiejsze niż jego montaż na sztycy 🙂 Włączamy urządzenie Varia RTL 510 poprzez przytrzymanie (przez około 2 sekundy)jedynego przycisku znajdującego się na obudowie. Po zapaleniu lampki, ponownie przytrzymujemy przycisk na +- 2 sekundy (do momentu zapalenia się niebieskiej diody). Od tego momentu radar znajduje się w trybie parowania i pozostanie w nim przez 5 minut. W tym czasie w zegarku musimy kolejno wejść do ustawień, dalej wybrać czujniki i akcesoria i dodać nowy czujnik. Na ekranie zegarka pojawi się komunikat potwierdzający wyszukiwanie. Po wyświetleniu radaru wraz z jego numerem identyfikacyjnym potwierdzamy wybór.
Powyższą procedurę parowania wystarczy wykonać tylko raz. Od momentu dodania radaru do listy czujników, zegarek automatycznie będzie go rozpoznawał pod warunkiem, że będzie on włączony. Radar fabrycznie przypisany jest do aktywności rower. Po wybraniu tejże aktywności, w górnej części ekranu Fenixa pojawi się migająca ikona (trzy kreseczki). Po nawiązaniu połączenia z radarem ikona ta przestanie migać.
Garmin Varia RTL 510 w praktyce
Radar został zamocowany na sztycy i jest połączony z zegarkiem. Jesteśmy gotowi do testu. Włączamy urządzenie Varia RTL 510. Poprzez jednokrotne kliknięcie wybieramy rodzaj oświetlenia. Możemy skorzystać z ciągłego oświetlenia, trybu migania dziennego lub nocnego. W zegarku Garmin Fenix 5 Plus wybieramy aktywność rower, czekamy kilka sekund na ustalenie pozycji GPS. Wciskamy start i rozpoczynamy jazdę. Potwierdzeniem tego, że zegarek jest skomunikowany z radarem stanowi wyświetlająca się ciągle w prawej części ekranu ikona. W momencie, gdy radar wsteczny wykryje zbliżający się do nas pojazd, automatycznie w prawej części ekranu pojawi się animacja (zielony pasek). Zegarek dodatkowo wyda dźwięk ostrzegawczy. Biała kropka oznaczająca pojazd pozwala oszacować jego odległość od nas. Jej zniknięcie praktycznie za każdym razem pokrywało się z momentem w którym auto wyprzedzało rower.
Według informacji producenta Varia potrafi wyświetlić do 8 kropek (pojazdów), pod warunkiem że poruszają się one z większą prędkością niż ta z którą my jedziemy. Deklarowany zasięg radaru wynosi 140 metrów. Nie zmierzyliśmy tego dokładnie, ale za każdym razem informacja o nadjeżdżającym aucie była wyświetlona na tyle prędko, że pozwala nieco zbliżyć się do prawej krawędzi lub zerknąć przez ramię co się do nas zbliża. Szerokość wiązki radaru wynosi 40 stopni. Warto wspomnieć też o tym, że w momencie gdy radar wykryje zbliżający się pojazd, lampka automatycznie zwiększy moc oświetlenia.
Działanie radaru Garmin Varia RTL 510
Varia RTL 510 jako oświetlenie
Garmin Varia 510 poza funkcją radaru posiada także wspomniane wcześniej trzy tryby oświetlenia. W tabeli poniżej podajemy związane z nimi dane. Z opisu producenta wynika, że światło w trybie migającym dziennym jest widoczne z odległości 1600 metrów.
Tryb oświetlenia ciągłego | Tryb migający dzienny | Tryb migający nocny | |
Czas pracy | do 6 godzin | do 15 godzin | do 6 godzin |
Moc oświetlenia | 20 lumenów | 65 lumenów | 29 lumenów |
Podsumowanie
Uczciwie przyznamy, że nasze początkowe podejście do radaru Garmin Varia 510 było dość sceptyczne. 859 zł to niemały wydatek jak na „lampkę rowerową”. Jednak po kilku godzinach jazdy zakochaliśmy się w tym urządzeniu i nie chcemy się z nim rozstawać :). Varia poprzez wczesne wykrywanie zbliżających się pojazdów zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo kolarza. Oczywiście mamy świadomość tego, że mamy do czynienia z elektroniką, która w niektórych sytuacjach może okazać się zawodna, jednak w trakcie testów urządzenie okazało się być bezbłędne. Zainteresowanych zakupem rowerowego radaru zapraszamy do salonów firmowych lub sklepu internetowego TRIGAR.