Podczas startu samolotu pasażerskiego załoga prosi nas o przełączenie urządzeń elektronicznych w tryb „samolotowy”. Jednak w zegarku Garmin Fenix takiej funkcji nie znajdziemy. Nie oznacza to jednak, że zegarek musimy wyłączyć. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z zasady działania systemu GPS i stąd biorą się różnego rodzaju nieporozumienia.
Zegarek z GPS jest odbiornikiem, co oznacza że otrzymuje sygnał z satelitów rozmieszczonych na orbicie okołoziemskiej. Sam żadnych danych nie wysyła. Dlatego właśnie zgubionego urządzenia GPS nie da się zdalnie „namierzyć”. Nie da się go także w żaden sposób śledzić. Satelity wysyłają jedynie dane o czasie, a odbiornik GPS porównując ich sygnały jest w stanie obliczyć swoją pozycję. Dlatego właśnie nie musimy się w ogóle martwić używając GPS w zegarku podczas lotu.
Oczywiście są sposoby na to, aby wysłać dane o swoim położeniu z dowolnego miejsca na Ziemi, nawet bez sygnału telefonii komórkowej. Służy do tego na przykład Garmin InReach, ale to temat na inny wpis.
Do czego może przydać się włączenie GPS w trakcie lotu?
Po pierwsze w zegarkach wyposażonych w mapy, czyli w całej serii Fenix 6 oraz Fenix 5 PLUS po prostu zobaczymy swoją pozycję na mapie. Dzięki temu sprawdzimy jak daleko jeszcze do naszego lotniska docelowego. Określimy co widzimy za oknem – na przykład jakie mijamy miasto, wyspę czy pasmo górskie. Jeśli nie jesteśmy pewni co widzimy, to po prostu możemy zapisać aktualną pozycję (przytrzymując przycisk START), a później sprawdzić wszystko w domu.
Po drugie dzięki GPS dowiemy się na jakiej jesteśmy wysokości i z jaką lecimy prędkością. Jeśli chodzi o wysokość to domyślnie zegarek określa swoją wysokość na podstawie wysokościomierza barometrycznego. Kalibrujemy go ręcznie (najdokładniejsze rozwiązanie) lub w oparciu o dane z GPS. Ważne jest, aby w samolocie przestawić wyświetlane pole danych na „Wysokość z GPS”. Podawana przez zegarek wysokość wynikająca z różnicy ciśnienia będzie zupełnie przypadkowa, gdyż ciśnienie w kabinie jest utrzymywane sztucznie.
Na pierwszym ekranie poniżej z lewej strony widzimy wskazania wysokości zegarka bez złapania sygnału GPS. Na kolejnych ekranach pokazane są pola z wysokością z GPS. Samolot jest w trakcie zniżania do lotniska docelowego więc zmniejsza się zarówno jego wysokość jak i prędkość. Jak widać wysokość podawana przez wysokościomierz barometryczny jest błędna i nie ma sensu jej zmieniać podczas lotu.
Podobnie nie warto podczas lotu korzystać z wysokości podawanej przez widżet w Fenixie, gdyż on również opiera się na wysokościomierzu barometrycznym i pokaże niewłaściwe dane.
Co ciekawe piloci sami korzystają z wysokościomierzy barometrycznych podczas lotu. Po pierwsze jednak znajdują się one poza kabiną, a po drugie otrzymują dane do ich kalibracji z wieży kontroli lotów.
Na koniec warto tylko dodać, że „złapanie” sygnału GPS w samolocie nie jest proste. Ze względu na duża prędkość zegarkowi trudnej określić swoją pozycję, dlatego warto włączyć dodatkowo satelity GALILEO lub GLONASS. Praktycznie zawsze musimy mieć także miejsce przy oknie, gdyż metalowy kadłub samoloty skutecznie tłumi sygnał GPS.
Pingback: Wysokościomierz barometryczny, a wysokościomierz z GPS. Którego używać? - GPS dla Aktywnych