Wzywanie pomocy i wykrywanie zdarzeń w Garmin Fenix 5 Plus
Wzywanie pomocy i wykrywanie zdarzeń w Garmin Fenix 5 Plus

Wzywanie pomocy i wykrywanie zdarzeń w Garmin Fenix 5 Plus

Na początku maja Garmin zaprezentował nową serii zegarków z rodzinny Forerunner 45/245/945. Nowe modele zostały wzbogacone m.in. w funkcje bezpieczeństwa i śledzenia. Opcja automatycznego wykrywania zdarzenia (wypadku) i wzywania pomocy znana nam była wcześniej z wybranych serii liczników Garmin Edge. Na szczęście nie musieliśmy długo czekać i funkcja ta zagościła także w topowej serii Garmin Fenix 5 Plus. W tym wpisie pokażemy Wam jak z niej korzystać.

Zasada działania nowych funkcji bezpieczeństwa

Głównym celem nowej funkcji bezpieczeństwa jest udostępnienie własnej lokalizacji wcześniej zdefiniowanym kontaktom. Pomoc w razie potrzeby możemy wezwać ręcznie, a w przypadku wybranych aktywności może się to także odbyć automatycznie. Wskazane kontakty otrzymają wiadomość z linkiem do współrzędnych geograficznych oraz opcją nawigacji do nich w aplikacji Google Maps. Oczywiście,  aby móc skorzystać z w/w opcji zegarek musi znajdować się w zasięgu telefonu i musi być zsynchronizowany z aplikacją Garmin Connect Mobile.

Tworzenie listy kontaktów

Uwaga! Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności sprawdź czy posiadasz najnowszą wersję oprogramowania aplikacji Garmin Connect Mobile oraz oprogramowania w zegarku Garmin Fenix 5 Plus.

Listę kontaktów, które otrzymają powiadomienie definiujemy w aplikacji Garmin Connect Mobile. Procedura wygląda następująco

  • Uruchom aplikację Garmin Connect na swoim smartfonie
  • Wybierz więcej (iPhone: prawy, dolny róg ekranu; Android: lewy, górny róg ekranu)
  • Wybierz Kontakty
  • Kliknij na trzy kropki znajdujące się w prawym, górnym rogu ekranu, a następnie wybierz kontakty z książki telefonicznej telefonu (możesz też dodać kontakt ręcznie) – ważne żeby przed numerem dodać +48
  • Po wybraniu kontaktów kliknij na strzałkę powrotu znajdującą się w lewym, górnym rogu ekranu
  • Wybierz bezpieczeństwo i śledzenie
  • Wybierz wykrywanie zdarzeń i pomoc
  • Zaakceptuj uwagi
  • Wybierz dodaj kontakty alarmowe
  • Do list kontaktów, które będą otrzymywały wiadomości z prośbą o pomoc możesz wybrać trzy kontakty
  • Podaj swoje imię oraz miasto i województwo
  • Wycofaj się do ekranu startowego aplikacji i kliknij na ikonę ręcznej synchronizacji z zegarkiem (dwie strzałeczki w prawym, górnym rogu ekranu)

Dodawanie kontaktów w Garmin Connect

Wykrywanie zdarzeń

Zdefiniowanie kontaktów i synchronizacja z zegarkiem automatycznie włączają funkcję wykrywania zdarzeń. Wykrywanie zdarzeń jest aktywne dla aktywności bieg, bieg szlakiem, rower, chód i wędrówka. Jeżeli chcemy wyłączyć wykrywanie zdarzeń dla wybranych aktywności to możemy to zrobić w ustawieniach zegarka. Wybieramy:

  • Menu
  • Ustawienia
  • Bezpieczeństwo
  • Wybieramy Incident Detection (w momencie pisania tego artykułu część funkcji nie została jeszcze przetłumaczona na polski język)

Z poziomu zakładki Pomoc możemy wezwać pomoc. Nieco dalej zaprezentujemy jednak wygodniejsze (szybsze) metody. Z kolei w zakładce kontakty alarmowe znajduje się jedynie informacja o nazwie kontaktów.

Automatyczne wykrywanie zdarzeń działa w ramach w/w aktywności. Aby zegarek wykrył zdarzenie dana aktywność musi być uruchomiona. W naszych testach udało nam się aktywować wzywanie pomocy w momencie energicznego uderzenia dłonią o kanapę (taka bezpieczna symulacja wstrząsu :))

Powiadomienie do wybranych wcześniej kontaktów zostanie wysłane po 15 sekundach. Możemy w tym czasie przerwać wzywanie pomoc poprzez kliknięcie strzałki w dół (anuluj). Jeśli nie podejmiemy żadnych czynności to wiadomość od nadawcy GARMIN zostanie przesłana do kontaktów. Na zagarku otrzymamy powiadomienie o przesłaniu wiadomość.

Przesłana wiadomość zawiera link do pozycji zdarzenia (współrzędne) oraz link do śledzenia aktualnej pozycji. Jeżeli z jakichś przyczyn zegarek nie będzie mógł określić położenia to kontakt otrzyma stosowne powiadomienie (patrz zdjęcie poniżej).

Jeżeli powiadomienie zostało już wysłane, ale stwierdzimy że jednak nasza sytuacja nie jest aż tak zła i nie wymaga interwencji znajomego to możemy wyjść z trybu pomocy. Do wyboru mamy dwie opcje: zakończenie lub zakończenie wraz z wysłaniem powiadomienia o tym, że wszystko jest w porządku.

Wychodzenie z trybu pomocy

Ręczne wzywanie pomocy

Poza automatycznym wykrywaniem zdarzeń, nowe funkcje bezpieczeństwa pozwalają także na ręczne wezwanie pomocy. Możemy to wykonać na dwa sposoby:

  • wciśnięcie i trzymanie lewego, górnego przycisku (power) przez około 7 sekund – po pojawieniu się na ekranie trybu pomocy wystarczy zwolnić przycisk
  • dodanie trybu wzywania pomocy do menu skrótowego (instrukcję edycji menu skrótowego znajdziecie tutaj)
Ręczne aktywacja funkcji wzywania pomocy
Ręczne aktywacja funkcji wzywania pomocy

Modele obsługujące nowe funkcje bezpieczeństwa

Poniżej wymieniamy listę zegarków, które obsługują zaprezentowane w tym artykule funkcje bezpieczeństwa.

  • Garmin Fenix 5 Plus
  • Garmin Forerunner 945
  • Garmin Forerunner 245
  • Garmin Forerunner 45
  • Garmin Forerunner 645 Music
  • Garmin Vivoactive 3 Music

Zainteresowanych zakupem zegarka sportowego marki Garmin serdecznie zapraszamy do salonów firmowych lub do sklepu internetowego firmy TRIGAR.pl

11 komentarz

  1. Pingback: Garmin Forerunner 45 - prezentacja zegarka - Running.Trigar.pl

  2. Lukas

    Mam problem z dostarczeniem sms z zagrożeniem w sieci PLAY. Zegarek jest sparowany z telefonem w PLAY. Sms’y PLAY do Orange są ok, ale te same smsy z PLAY do PLAY już nie są dostarczone. Dochodzą smsy informacyjne o skonfigurowaniu numeru, ale smsy z zagrożeniem nie dochodzą. Miał ktoś z tym problem?

    1. Lukas czy znalazłeś rozwiązanie tego problemu. Mam tak samo z moim Fenixem 6 Pro Solar. Maile wysyłają się za każdym razem ale SMSy dochodzą tylko do sieci innych niż Play. Podobny problem jest z podwójną autentykacją do Garmin Connect – dochodzi jeden na kilka SMSów.

    1. A czy te pięć prób to wykonywałeś jedną po drugiej. Zauważyłem taką prawidłowość przy Fenixie 6 za pierwszym razem zawsze wysyła wiadomość do wskazanych kontaktów. Czy to przy ręcznej aktywacji, czy w przypadku wypadku (wypadek kontrolowany w celach testu polegający na uderzeniu pięścią o np. kanapę). Wykonując kolejna próbę po np. dwóch minutach faktycznie nie zawsze udawało mi się wywołać wzywanie pomocy. Jednak po odczekaniu około 15 minut wszystko przechodziło już bez problemu. Tej teorii nie potwierdza serwis ani instrukcja, ale może tak jest. Fajnie by to było wiedzieć na 100%, co by w sytuacji prawdziwego zdarzenia, sms z prośbą o pomoc został wysłany.

    2. Bob czy znalazłeś rozwiązanie tego problemu. Mam tak samo z moim Fenixem 6 Pro Solar. Maile wysyłają się za każdym razem ale SMSy dochodzą tylko do sieci innych niż Play. Podobny problem jest z podwójną autentykacją do Garmin Connect ? dochodzi jeden na kilka SMSów.

  3. Pingback: Garmin Fenix 7 - kiedy premiery zegarka? - FenixWorld.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Maksymalny rozmiar przesyłanego pliku: 10 MB. Możesz przesłać: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Linki do YouTube, Facebook, Twitter i innych serwisów wstawione w tekście komentarza zostaną automatycznie osadzone. Drop file here